söndag 25 mars 2012

St Eriks - Påsk Ale



"En mustig maltig ale bryggd passar till allt från
påskkyklingen till lammsteken. Ett matöl som även står gott på egna ben."


Förra året va det en IPA men i år är det en skotsk ale vilket istället innebär ett stort fokus på malten. Det ger ett mörkare, fylligare och sötare öl med mindre beska än hos sina brittiska grannar.
Mörkt brun och lite disig med ett fingerhögt skum som försvinner helt ganska fort.

Tycker det första jag känner är jäst, söt maltighet och honung, det finns något mer som jag inte kan placera, jag började tänka på lavendel men min snok är nog ute o seglar där. Den doftar dock väldigt gott.

Ölen känns fyllig och maltigt söt, en liten humleton bryter igenom och försvinner ganska fort. 
Har en väldigt liten eftersmak som påminner om tobak, cigarill tycker jag. 
Beskan är svag och försvinner ganska fort i munnen.

En trevlig och god påsköl som med sitt fina pris nog får ses som köpvärd. 
Min tjej smakade på den och utbrast "mmm den va ju görgod"  
  


Land: SWE

Alkoholhalt: 5,9 %
Pris: 17,90 / 355ml 
Nr: 1328
Tillgänglighet: Tillfälligt sortiment (Påsk)

Bästföre Gick ej utläsa...
Betyg 3,7 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar