fredag 9 mars 2012

Sierra Nevada - Pale Ale





Nu blir det mycket Sierra Nevada här men så blir det ibland...


Pale Ale, Sierra Nevadas toppsäljande öl och det som hela historien började med. Detta ölet va det första man började brygga 1980. Namnet Sierra Nevada kommer från en av grundarnas (Grossman) kärlek till hiking i Sierra Nevada bergen.   
Det är den bäst säljande amerikanska Pale Alen i USA, och den näst bäst säljande "Craft Beer" i USA.
(Craft Beer är en amerikans term som ger en definition av ett litet, oberoende och traditionelt bryggeri)
Bryggeriet har en trevlig historia, se här


Den här drack jag första gången när jag va i Monterey California, där jag bodde hos min kusin o hennes familj några dagar under en road trip i landet.
Ölen föll mig på läppen direkt, det är klart att surf och grill på stranden förskönar ölupplevelsen men det är fortfarande ett toppenöl när jag dricker det utan solen i ögonen och långt från det glamorösa California vädret. Det är såklart trevligt med minnen till en speciell öl, precis som man kan ha till vissa skivor och så. 
Därför ska man passa på och prova lite olika brygder när man är utsoknes och har det alldeles förträffligt.    






Bärnstensfärgad ogenomskinlig vätska med vitt skum som lämnar rester på glaset.

Söt maltig och frisk doft.




Söt och maltig ale, fyllig och frisk på samma gång, en blommig humle ton och beska i eftersmaken. 

En toppen fin pale ale, amerikanarna vet vad dom gör här. 
Prova den det är den definitivt värd ! 
Nu ska jag gå o trimma skägget och njuta klart av den här :) 
  

Land: USA
Alkoholhalt: 5,6 %
Pris: 22,90 / 355 ml 
Nr: 1525
Tillgänglighet: Tillfälligt sortiment
Bästföre

Betyg 4,3 av 5


                                                           En sen kväll med den här.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar