söndag 19 februari 2012

St Eriks God Jul, och en god jul blir det med den här!






Jag har visserligen inte druckit allt från St Eriks men aldrig något dåligt, allt har varit bra eller bättre.


Därför har jag goda förväntningar på den här. En God Jul Barley Wine på 8,5 % vol från julsläppet. 
Priset är överkomliga 21,90:- (nr 11542)


Barley Wine ska ju vinna på lagring så dom andra två jag har får stå till sig ett respektive två år :)


Barley betyder korn och som namnet anger är det ett öl som mer liknar ett vin än en "vanlig" öl. 
Barley Wine är som regel mycket alkoholstarkt, mellan ca 8-12 %vol. Den höga alkoholen ger en "vin" 
karaktär som med i regel med den höga restsötman mer påminner om ett sött portvin än öl. 


Barley Wine har en karaktär med mycket smak och stor kropp med maltsötma.
Det passar nog inte alla tungor i och med alkoholtonen, men jag tycker det är förträffligt att sippa på.
Den här tycker jag väldigt mycket om, den har en fruktig smak och är nog en potentiell favorit till julstöket, hoppas den blir ett stående inslag på systemets hyllor kring jul :)

Land: Sverige
Alkoholhalt: 8,5 %
Pris: 19,90 / 333ml 
Nr: 11542
Tillgänglighet: Tillfäligtsortiment (Jul) men finns en del kvar på hyllorna :)


Betyg 4,2 av 5





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar