torsdag 16 augusti 2012

Achour - Steam Beer



Anchor Brewing Company grundades redan År 1854 och vid ägarbyte 1896 fick det namnet Anchor. Fortfarande är bryggeriet mycket småskaligt och med sina traditionella metoder och vackra kopparpannor nästan ett arbetande museum.
Deras mest kända öl är just Anchor Steam Beer, som är bryggt enligt gammalt kaliforniskt mönster med underjäst men vid överjäsningstemperatur (20-25º). 
Denna metod var från början en nödlösning eftersom man i Kaliforniens varma klimat hade svårt att åstadkomma lägre jäsningstemperaturer. Detta mellanting mellan lager och ale bryggdes på flera bryggerier och var länge det helt dominerande ölet i Kalifornien. Varför det kallades för steam beer vet man inte riktigt men det kan ha varit för att det ångade om ölen när man pumpade den heta vörten upp på taket i grunda kar för att kyla den. Men det är bara spekulationer.

Anchour Steem Beer från Anchor Brewing drack jag första gången i San Fransisco, bryggeriets hemstad. Jag åt den traditionella San Fransiscorätten Clam chowder Soup på ett ställe som heter Boudini, det som ligger i hamnen.
Soppan serveras i ett surdegsbröd som man har skärt ut mitten på och gjort till en slags djup talrik. Till detta drack jag Achour Steem Beer och kände direkt I Like It Alot 
Den kanske får lite extra cred eftersom jag har bra minnen associerade, men jag gillar den verkligen.

Färgen är bärnstensfärgad med en vit fin skumkrona.

Frisk maltig doft, fruktig.

Frisk o krispig lite maltig öl, brödig med söta citrustoner, och en torr humlebeska som avslutar.
Den har en ganska unik smak på något vis, ett lite eget uttryck.

Bra öl från stabilt bryggeri jag tycker man ska prova, deras flaskor o etiketter är ju supernygga !!! 
Land: USA
Alkoholhalt: 4,8 %
Pris: 19,90 / 355ml 
Nr: 1575
Tillgänglighet: Ordinariesortiment
Bästföre Jun 2013
Betyg 4,2 av 5
Ser inte det här gott ut så kan du gå o lägga dig !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar